donderdag 18 december 2014

De treinreis - Het cadeautje

Tijdens mijn treinreis, die eerst 27 minuten maar door de vernieuwde dienstregeling slechts 25, kom ik behalve Tessa ook weleens een oud-medestudent en een collega van Nederlands tegen. Zo ook op die woensdag voor de vakantie. Die woensdag dat ik een cadeautje van Tessa kreeg.

We rijden net Blaak in als ik de inhoud van het zwarte plastic tasje bekijk. Een vierkant pakketje, keurig ingepakt in bruin papier met een rood-wit touwtje er omheen. Een strikje waar labels aanhangen met de tekst "Merry Chrismas" hobbelen vrolijk mee met de trein. Er zit een kaartje bij. Zou haar naam erop staan? Kan dat wel, is het dan geen vriendschap geworden? Misschien is het al wekenlang een vriendschap en heb ik gewoon een bord voor mijn kop. "Have a Blessed Chrismas" staat er op de voorkant. Op de achterkant een gedrukt tekstje; dat ik bijzonder ben en de moeite waard, dat ik de CD moet luisteren en gerust mag vragen aan degene van wie het pakketje komt, waarom ik dit gekregen heb. Geen afzender. Ik open het cadeautje en bekijk de CD. Religieuze kerstliedjes, lijkt het op het eerste gezicht. Dat past wel bij haar school, vind ik. Allerlei vragen schieten er door mijn hoofd, de een nog gekker dan de andere. Wat wil ze van me? Hoor ik een cadeautje terug te geven? Probeert ze mij tot het Christendom te bekeren? Hoort dit bij een plan om mij te veranderen tot hetero? Waarom denkt zij dat ik de doelgroep voor dit cadeautje ben? Is het een gratis cadeautje? Wat zal ik tegen Tessa zeggen? De collega van mij stapt de trein in en ik vertel het hele verhaal. Ook laat ik de CD zien. Ook zij stelt dezelfde vragen. "Het is heel lief, maat ook een beetje bijzonder," zegt ze voorzichtig.

Thuis zoek ik naar de naam van de CD. Het cadeautje hoort bij een jonge groep christenen, die weleens lezingen en workshops geven over het geloof. Niet helemaal op mijn gemak kijk ik verder. Al ben ik gelovig opgevoed en heb ik de kerk niet de rug toe gekeerd, toch voelt het onprettig. Homoseksualiteit en het geloof gaan niet hand in hand en ook heb ik mijn twijfels over de interpretaties van de Bijbel door sommige mensen. Misschien voel me me wel zo oncomfortabel, omdat ik zelf nog geen duidelijk standpunt heb ingenomen. Genoeg gesprekstof voor mij en mijn treinbuddy, bedenk ik terwijl de eerste klanken van de CD door mijn speakers gaan. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten