donderdag 15 januari 2015

Justice for Leelah

Je kunt het bijna niet gemist hebben: Een 17-jarig Amerikaans meisje pleegde zelfmoord op 28 december en liet een hartverscheurende afscheidsbrief achter op haar Tumblr account.
Leelah werd geboren als Joshua Alcorn maar ging vanaf haar 14e door het leven als vrouw. Haar streng Christelijke ouders gaven haar echter geen toestemming om het medische pad te bewandelen, waardoor ze nooit volledig vrouw zou zijn. Dit was niet te verkroppen voor Leelah, die naar eigen zeggen de rest van haar leven gezien zou worden als 'a man in drag' (een man in vrouwenkleren).

Transgender zijn: Ik kan me er niets bij voorstellen. Gelukkig maar, want dat betekent dat ik in het juiste lichaam geboren ben. Ik denk dat transgenders één van de meest onbegrepen en meest onderbelichte personen zijn binnen de LGBT-wereld, maar ook in de 'hetero' wereld.

Toen ik ontdekte dat ik lesbisch was, voelde ik me al een vreemde eend in de bijt. Het was niet normaal, zo hoorde ik me niet te voelen. Toch veranderde er niets aan mijn lichaam waar ik me rot onder voelde: alleen in mijn hoofd moest ik wennen aan het idee.

Stel je daarentegen eens voor dat je geboren bent als meisje, maar je een man voelt. In de puberteit krijg je rondere vormen, je borsten beginnen te groeien, je gaat menstrueren, en dat allemaal boven op het feit dat je eigenlijk niet begrijpt wie je zelf bent.
Je lichaam lijkt je in de maling te nemen: 'Oh, jij dacht dat je een man was? Ha, grapjas, hier heb je een paar borsten! En om het helemaal leuk te maken, zal ik je er ook maandelijks even aan herinneren dat je een baarmoeder hebt.'
Wat een nachtmerrie moet dat zijn! Als vrouw kun je, wanneer je ongesteld wordt, nog denken: Dit hoort erbij, dit is nodig om later kinderen te kunnen krijgen. Maar wat nou als je helemaal geen kinderen wílt krijgen, althans, niet uit je eigen baarmoeder? Wat nou als je het liefst helemaal geen baarmoeder zou hebben, walgt van je heupen en die borsten je eigenlijk alleen maar in de weg zitten? Alles wat je eigen lichaam je flikt, weerhoudt je ervan om te zijn wat je wilt zijn: Een man.

Ik denk dat mensen dáár eens over na moeten denken, voordat ze oordelen over transgenders. Ik denk dat de ouders van wijlen Leelah Alcorn daar eens over na hadden moeten denken, voordat ze hun dochter (die ze consequent zoon bleven noemen) vertelde dat God geen fouten maakt en dat ze maar gewoon in therapie moest gaan.

Transgender zijn: Ik kan me maar een fractie voorstellen van het gevoel dat zij dagelijks moeten hebben. En ik hoop dat er een tijd komt wanneer het niet uitmaakt of je geboren bent als man, als vrouw of als allebei. Ik hoop dat op een dag iedereen kan zijn zoals hij zich van binnen voelt. Pas dan heeft de dood van Leelah Alcorn nog enige vorm van 'zin' gehad.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten