dinsdag 13 januari 2015

Recensie: The Imitation Game

Afgelopen zaterdag zijn we samen gezellig naar de bioscoop geweest. Aangezien onze smaken qua films behoorlijk uit elkaar liggen (Annemieke is meer van de thrillers, terwijl ik hou van kostuumdrama's en een romcom op z'n tijd) is het iedere keer weer een uitdaging om een film te vinden die we allebei graag willen zien.

Deze keer viel onze keuze op 'The Imitation Game,' die nog niet zo lang in de bioscopen draait. De film gaat over Alan Turing, één van de grootste onbekende helden uit de Britse geschiedenis.

Kort gezegd is Alan Turing een wiskundige die tijdens de Tweede Wereldoorlog heeft geholpen met het kraken van de geheime code waarmee de Duitsers communiceerden: Enigma.


Laat ik eerlijk zijn: Ik had nog nooit gehoord van deze meneer Turing, waar ik me - na het zien van de film - best voor schaamde. Zonder deze man had de Tweede Wereldoorlog vermoedelijk twee tot vier jaar langer geduurd! We mogen hem dus zeker dankbaar zijn.

Alan Turing wordt gespeeld door Benedict Cumberbatch, die je misschien wel kent als Sherlock Holmes. Maar jeetje, wat zet deze man een fenomenale acteerprestatie neer: Turing is een bijzondere man, eigenlijk zou je hem wel kunnen omschrijven als 'contactgestoord.' Hij leeft in zijn eigen wereld en wat weet Benedict Cumberbatch dit ontzettend goed over te brengen: je gaat bijna geloven dat deze acteur zelf autistisch en hoogbegaafd is. De problemen die deze combinatie met zich meebrenkt worden pijnlijk duidelijk als men aanvankelijk Alan maar een rare snuiter vindt en er weinig vertrouwen in heeft dat hij echt Enigma kan kraken.

Keira Knightley, één van mijn favoriete actrices, speelt Joan Clarke. Joan weet iedereen te verbazen als zij, als vrouw, zeer intelligent blijkt te zijn en een grote rol gaat spelen bij het ontcijferen van Enigma. Keira weet altijd haar rollen vol charme te spelen, wat ook bij The Imitation Game weer van pas komt: Ze zet Joan neer als een innemende en een tikje eigenwijze vrouw met een 'open mind,' iets wat in die tijd helaas niet vaak voorkwam.

De film zelf, die een 'historische thriller/drama' genoemd wordt, heeft mij van begin tot eind meegezogen in de wereld van Alan Turing. Hoewel ik het 'thriller' gedeelte niet helemaal heb gezien: drama is het zeker. Het verhaal is goed te volgen, ook voor niet-wiskundigen, en heeft naast het doorlopende drama ook genoeg grappige momenten.

Zelf had ik meer oorlogstaferelen verwacht, en tijdens de film verloor ik af en toe uit het oog dat het land in oorlog was. Ondanks dat heb ik hier en daar een traantje weg moeten pinken, wat hebben deze mensen voor gigantische dilemma's gestaan! De film is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en ik heb groot respect gekregen voor deze helden.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten