maandag 19 januari 2015

Muzikale Maandag: Soldaat van Oranje

Eén van de vaste rubrieken op deze blog is de Muzikale Maandag. Dit is een categorie waarin iedere week een blog zal verschijnen, die om beurten door ons geschreven wordt. Hierin delen we met jullie naar welke bands/zangers/zangeressen we graag luisteren, wat onze favoriete nummers zijn en welke mooie teksten je echt moet kennen.

Vandaag schrijf ik over de muziek van een musical die zo populair is dat hij inmiddels meer dan vier jaar te zien is in de Theaterhangaar: Soldaat van Oranje.

Op 30 oktober 2010 ging de musical Soldaat van Oranje in première in de speciaal daarvoor gebouwde Theaterhangaar. Inmiddels hebben meer dan 1,5 miljoen mensen deze fantastische voorstelling, die gebaseerd is op het gelijknamige boek van Erik Hazelhoff Roelfzema, gezien.

Zelf heb ik de musical ook al drie keer mogen aanschouwen. Ik kan natuurlijk een paar kantjes vol schrijven over hoe fantastisch het verhaal, hoe sterk de acteerprestaties en hoe indrukwekkend het theater en de draaiende zaal zijn. Dat doe ik niet, ik leg me in deze blog puur toe op de muziek.

Frans van Deursen heeft de Nederlandse bewerking van de liedteksten gedaan, en niet onverdienstelijk. Wat een pareltjes zijn er uit zijn handen gekomen! Her en der wordt de plank enigszins mis geslagen, maar over het algemeen passen de teksten perfect bij de sfeer van de musical.

---
Ik sta niet meer stil bij de tijd
totdat die verstreken is
En ik weet alleen nog met zekerheid
dat niets meer zeker is

Je kunt wel eeuwig blijven wachten
op een wonder
Maar met wachten komt dat wonder echt
geen dag dichterbij
---

Misschien wel hét nummer uit de musical is 'Morgen is vandaag,' die je hierboven kunt beluisteren. Dit is ook het nummer wat het meest gebruikt is voor de promotie, op musicalevenementen en reclame's op tv. De tekst is raak en zal op iedereen van toepassing zijn: Je moet nú doen wat je wilt doen, want er komt een moment waarop het niet meer kan.

Mijn eigen favoriet is de reprise van 'Mijn weg naar jou.' Meerstemmig, mooie tekst, beetje zoetsappig misschien. Een typisch musicalnummer, zo één waarbij de tranen in je ogen springen. Wanneer je dit nummer gezien hebt in de musical, met het verhaal eromheen, is de chemie tussen Erik en Charlotte - de hoofdpersonen - voelbaar. Prachtig!

---
Het is zo helder als glas
Ik was
onderweg
naar jou
---

Heb jij Soldaat van Oranje al in het theater gezien? Welk nummer heeft het meeste indruk op jou gemaakt?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten