maandag 9 februari 2015

Muzikale Maandag: Queen

Eén van de vaste rubrieken op deze blog is de Muzikale Maandag. Dit is een categorie waarin iedere week een blog zal verschijnen, die om beurten door ons geschreven wordt. Hierin delen we met jullie naar welke bands/zangers/zangeressen we graag luisteren, wat onze favoriete nummers zijn en welke mooie teksten je echt moet kennen.

Vandaag deel ik graag mijn all-time favourite met jullie. Deze band heeft talloze klassiekers in hun repertoire, dit is muziek zoals muziek bedoeld is. Wie kan er níét meezingen met Bohemian Rhapsody of Radio GaGa?
Ik heb het natuurlijk over dé rockband: Queen.

Queen is in 1970 opgericht door Freddie Mercury, Brian May en Roger Taylor. Een jaar later kwam daar John Deacon bij. Tot aan het overlijden van frontman Freddie (in 1991) hebben ze vrijwel hit na hit gescoord. De één is in Nederland bekender geworden dan de ander, maar pak een willekeurige Queen cd en iedereen ouder dan ±18 jaar kan het grootste deel meezingen.

---
There goes my baby
She knows how to rock and roll
She drives me crazy
She gives me hot and cold fever
She leaves me in a cool, cool sweat
---

Voor ons het meest bijzondere liedje is Crazy little thing called love. Eigenlijk kunnen we wel stellen dat dit het lied is waarmee onze relatie begon, bijna vier jaar geleden! Annemieke wist dat dit één van mijn favoriete Queen nummers was en heeft mij een serenade gebracht op het station... Achteraf kan ik zeggen dat dat hét moment was waarop de vonk oversprong :-) We luisteren dit nummer nog regelmatig met veel plezier en fijne herinneringen.

Een lied van Queen wat naar mijn mening nogal ondergewaardeerd is, is Innuendo. Eigenlijk is het net zo'n bijzonder nummer als de überhit Bohemian Rhapsody: Het springt van de hak op de tak, gaat eigenlijk niet echt over iets logisch en is een muzikale mix van allerlei stijlen. En dat is juist wat het zo goed maakt: Het onverwachte, het gekke.

---
You can be anything you want to be
Just turn yourself into anything you think that you could ever be
---

Ik kan nog wel honderd nummers van Queen noemen en wat ik er zo goed aan vind. Eigenlijk heeft ieder nummer wel íéts. Luister bijvoorbeeld eens naar Flash, One by one en laten we ook We will rock you niet vergeten!

Wat is jouw favoriete nummer van deze legendarische rockband?

1 opmerking: