maandag 16 februari 2015

Muzikale Maandag: Take me to church

Eén van de vaste rubrieken op deze blog is de Muzikale Maandag. Dit is een categorie waarin iedere week een blog zal verschijnen, die om beurten door ons geschreven wordt. Hierin delen we met jullie naar welke bands/zangers/zangeressen we graag luisteren, wat onze favoriete nummers zijn en welke mooie teksten je echt moet kennen.

Vandaag geen artiest, maar één specifiek lied. Een lied wat me bij het zien van de videoclip direct aangreep en niet meer heeft losgelaten. Een lied met een ijzersterke tekst die je op duizend manieren kunt interpreteren: Take me to church van Hozier.

'Take me to church' kwam uit in september 2013, toch is het een nummer wat je de laatste tijd veel op de radio hoort. Waarschijnlijk moest Nederland even wennen aan Hozier, want pas na maarliefst 19 weken in de Mega Top 50 wist hij op nummer 1 te komen. Daarmee is hij recordhouder bij 3FM!

De diepe, rauwe stem van Hozier doet het nummer zeker goed. Het maakt het zeer krachtig. Zeker het 'Amen'-gedeelte blijft hierdoor erg hangen.
Het is vast geen verrassing dat wij de videoclip over homoseksualiteit erg sterk vinden. De clip is een statement tegen homofobie en tegen de religieuze verachting van homoseksuelen. Het laat zien hoe twee verliefde mannen te maken krijgen met haat en geweld.


---
I'll worship like a dog at the shrine of your lies
I'll tell you my sins and you can sharpen your knife
---

Vast een bekend gevoel voor iedere homoseksueel die wel eens heeft moeten vertellen over zijn geaardheid tegen iemand die nooit onder stoelen of banken heeft gestoken om tegen homoseksualiteit te zijn. 'Kom maar op met je oordeel, dan ben ik er vanaf.'
Ik vind dit stukje tekst één van de sterkste. Mede vanwege de herkenbaarheid voor mij, als lesbiënne met een deel aangetrouwde, streng gereformeerde familie.

Sommige mensen vallen erover dat het lied over seks gaat. Okee, een paar regels duiden daar inderdaad op, maar ik vind het zeker niet hinderlijk. Het is slechts één van de vele interpretaties.
In mijn eigen interpretatie is het een uithaal naar het geloof, en dan vooral het extremistische als de Westboro Baptist Church. Daar wordt haat goedgepraat vanuit het geloof en dat is heel, héél gevaarlijk. Als je het mij vraagt, probeert Hozier met dit nummer duidelijk te maken dat geloof en liefde met elkaar verbonden moeten zijn, ongeacht of het liefde voor een man of een vrouw is.

---
I was born sick
But I love it
---

Het heeft een tijdje geduurd voor ik een cover vond waar ik tevreden over was, mede omdat zonder Hozier's rauwe stem het lied toch een stuk minder krachtig wordt. Uiteindelijk heb ik gekozen voor bovenstaande, al moet ik eerlijk zeggen: Ook deze is wat te soft naar mijn mening.
Ik ben erg benieuwd naar de andere nummers van Hozier. Misschien wordt deze artiest wel dé verrassing van 2015!

Wat vindt jij van 'Take me to church?'
Heb je een goede cover gevonden? Laat het ons weten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten