maandag 2 februari 2015

Muzikale Maandag: Taylor Swift

Eén van de vaste rubrieken op deze blog is de Muzikale Maandag. Dit is een categorie waarin iedere week een blog zal verschijnen, die om beurten door ons geschreven wordt. Hierin delen we met jullie naar welke bands/zangers/zangeressen we graag luisteren, wat onze favoriete nummers zijn en welke mooie teksten je echt moet kennen.

Vandaag is in deze rubriek één van mijn favoriete artiesten aan de beurt - die Annemieke niet uit kan staan, haha. Misschien ben ik ook wel iets te oud om nog naar deze muziek te luisteren, maar zeg nou zelf: Af en toe is dat toch heerlijk!

Taylor Swift is inmiddels al negen jaar actief in de muziekbusiness. Hoewel ze in het begin voornamelijk country zong, wordt het de laatste tijd wat meer pop-achtig en begint ze wat commerciëler te worden. Jammer, vind ik persoonlijk.
Wat ik wel erg leuk vind is dat ze voor een groot deel haar eigen teksten schrijft. Dit maakt wel dat er weinig variatie in zit - Taylor heeft nogal wat vriendjes verslonden, wat je ook regelmatig terug hoort komen in haar songteksten.

---
He will try to take away my pain
And he just might make me smile
But the whole time I'm wishing he was you instead
---

Uiteraard ben ik weer gevallen voor de akoestische versie van haar muziek. Gelukkig heeft Taylor Swift die in overvloed! En naast het nummer hierboven (Haunted) kan ik je ook aanraden om 'Back to December' en 'Forever and always' eens op te zoeken in de akoestische versie. Ik hou ervan!

Taylor's nieuwste album heet '1989,' en om eerlijk te zijn heb ik deze nog niet echt goed geluisterd. Uiteraard kan ik haar twee singles wel helemaal meezingen: 'Shake it off' hoor je ongeveer ieder uur voorbij komen op de radio en ook 'Blank Space' maakt een flinke opmars.

De videoclip van 'Shake it off' is behoorlijk in opspraak geweest. Men vond het teveel stereotypering en dat kan niet meer in deze tijd.
Ik zou zeggen, oordeel zelf:

---
But I keep cruising
Can't stop, won't stop moving
It's like I got this music
In my mind, saying
"It's gonna be allright"
---

Mijn mening? Ik vind de clip heerlijk! Lekker fout. De tekst in combinatie met de clip geeft juist aan dat 'haters gonna hate,' maar dat je gewoon lekker moet doen waar je zin in hebt. Trek je niets aan van je afkomst of wat er van je verwacht wordt, just SHAKE IT OFF en doe waar jij je goed bij voelt! Ik denk dat er geen betere boodschap is tégen stereotypering.

Mijn eigen favoriet van Taylor Swift is 'Long live.' Wat is die van jou?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten